خشم و عصبانیت چیست؟

خشم یکی از عواطف اساسی انسان است که می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان ایفا کند. این احساس می‌تواند به صورت‌های مختلفی مانند عصبانیت، ناراحتی، کینه و نفرت بروز پیدا کند. خشم می‌تواند به عنوان یک هشدار عمل کند و به ما نشان دهد که چیزی در زندگی ما درست نیست. این احساس می‌تواند به ما انگیزه دهد تا برای تغییر شرایط خود اقدام کنیم.

پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری رفتاری است که با هدف آسیب رساندن به شخص دیگر یا نابود کردن دارایی او انجام می‌شود. این رفتار می‌تواند به صورت فیزیکی (مانند کتک زدن) یا کلامی (مانند توهین و ناسزا گفتن) باشد. اگر خشم و عصبانیت انسان، به درستی مدیریت نشود، تبدیل به پرخاشگری خواهد شد.

بررسی تفاوت خشم و پرخاشگری

تفاوت اصلی بین خشم و پرخاشگری در نحوه بروز آن‌ها است. خشم یک احساس درونی و پرخاشگری یک رفتار بیرونی است. همه افراد گاهی اوقات خشم را تجربه می‌کنند، اما ممکن است که پرخاشگر نباشند. پرخاشگری یک انتخاب بوده، در حالی که خشم یک احساس غیرارادی است.

نشانه‌های بروز خشم

این احساس می‌تواند به صورت‌های مختلفی بروز پیدا کند، از جمله:

نشانه‌های فیزیکی

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • تعریق
  • تنش عضلانی
  • لرزش
  • سرخ شدن صورت
  • گره شدن مشت‌ها
  • سردرد
  • تهوع

نشانه‌های عاطفی

  • تحریک‌پذیری
  • عصبانیت
  • ناراحتی
  • کینه
  • نفرت
  • احساس ناامیدی
  • احساس بی‌عدالتی
  • احساس مورد تهدید قرار گرفتن
  • میل به آسیب رساندن به خود یا دیگران

نشانه‌های رفتاری

  • فریاد زدن
  • توهین و ناسزا گفتن
  • بحث و جدل
  • پرخاشگری فیزیکی
  • قهر کردن
  • گوشه‌گیری
  • انزوا
  • خودآزاری
  • سوء مصرف مواد

انواع خشم و نحوه ابراز آن

همانطور که متوجه شدیم پرخاشگری یکی از انواع خشم است، البته خشم و عصبانیت به روش‌های دیگری هم خود را بروز می‌دهد که شامل موارد زیر است:

پرخاشگری منفعل

پرخاشگری منفعل نوعی ابراز خشم است که به طور غیرمستقیم و از طریق رفتارهای منفعلانه انجام می‌شود. افراد با پرخاشگری منفعل به جای اینکه خشم خود را به طور مستقیم بیان کنند، آن را از طریق رفتارهایی مانند لجبازی، غر زدن، به تعویق انداختن کارها، قهر کردن، یا رفتارهای سرسختانه ابراز می‌کنند.

طعنه زنی

یکی دیگر از انواع روش‌های بروز خشم، طعنه زدن است، طعنه‌زنی نوعی ابراز خشم کلامی است که به طور غیرمستقیم و از طریق طعنه و کنایه انجام می‌شود. افراد با طعنه‌زنی به جای اینکه خشم خود را به طور مستقیم بیان کنند، آن را از طریق کلمات و جملات کنایه‌آمیز و توهین‌آمیز ابراز می‌کنند.

خشم سرد

این نوع خشم به طور پنهان و غیرمستقیم ابراز می‌شود. افراد با خشم سرد به جای اینکه خشم خود را به طور واضح و مستقیم بیان کنند، آن را از طریق رفتارهایی مانند سکوت مطلق، قهر کردن، یا نگاه‌های سرد و خشمگین ابراز می‌کنند.

تست شخصیت شناسی نئو (NEO PI-R) نسخه پیشرفته - (فرم بلند)

تست نئو NEO نسخه پیشرفته آزمونی جامع و کامل برای ارزیابی شخصیت می باشد. تیم ای سنج این بار با هماهنگی چند گروه تخصصی ایرانی و بین المللی تست NEO را در سطح پیشرفته توسعه داده است.

تست نئو چیست؟

تست نئو آزمون مشهور و جامع برای سنجش 5 عامل بزرگ شخصیت می باشد. هریک از این 5 صفت بزرگ شخصیتی شامل 6 جنبه دیگر هستند که باعث می شود این تست 30 ویژگی جزئی را نیز ارزیابی نماید. تست شخصیت شناسی نئو دارای فرم های کوتاه و بلند است.

چرا باید از تست نئو ای سنج استفاده کنیم؟

تست نئو ای سنج با تفسیر کاملا اختصاصی سعی کرده است تا نسخه جامعی از این آزمون ارائه دهد. سیستم محاسباتی ماتریسی و نمره گذاری چندمحوری این تست به همراه تفسیر هوشمند اختصاصی از مزیت های این نسخه از تست نئو NEO می باشد.

انواع مهارت های ارتباطی و شروط برقراری ارتباط موثر
مهارت های ارتباطی مجموعه مهارت هایی است که پایه ای برای کنار آمدن و رفتار مثبت و پاداش آور است. این مهارت ها فرد را قادر می سازد تا مسئولیت اجتماعی را به عهده بگیرد و به طور موثر نیازها، انتظارات و مشکلات روزمره را به ویژه در روابط بین فردی، بدون آسیب رساندن به خود و دیگران مدیریت کند.

این مهارت ها بر مهارت های عملی و موفقیت متمرکز است و از تجزیه و تحلیل نیازها و خواسته های اجتماعی و همچنین خواسته های زندگی روزمره حاصل می شود. برخی از آنها مربوط به سازگاری و مهارتهای ارتباطی انسان، برخی دیگر به کارهای روزمره زندگی و برخی دیگر به مهارتهای مدنی مربوط می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تا انواع مهارت های ارتباطی را با هم مرور نماییم:

 

مهارت های ارتباطی متنوع
مهارت های ارتباطی را می توان به عنوان زیر مهارت های مختلف در نظر گرفت:

گوش دادن موثر
گوش دادن فعال مهارت مهمی در روابط بین فردی در نظر گرفته شده است. فعالانه درگیر گفتگو باشید، فعالیتی که به گوینده کمک می کند معنای خود را منتقل کند. هدف آنها این است که اطمینان حاصل کنند شنونده به آنچه گفته می شود گوش می دهد و حدس نمی زند. این توانایی برقراری ارتباط همچنین گوینده را از ابهام باز می دارد.

در پایان یک مکالمه، شنونده فعال و موثر کسی است که دقیقاً می داند چه چیزی گفته می شود. در حالی که گوش دادن موثر یک مهارت و تلاش اکتسابی است، اطلاعات، درک، نتایج ارزشمند بیشتری را فراهم می کند و مانند بسیاری از مهارت های ارتباطی، یک فرایند دو طرفه یا تعاملی است. به عبارت دیگر، کافی نیست که شنونده فقط گوش کند و تمام توجه خود را معطوف به سخنان گوینده کند، بلکه برای اطمینان از فهمیده شدن آنها، باید نتیجه گیری خود را به طور خلاصه به آنها منتقل کند.

کنترل احساسات
کنترل عاطفی، به عنوان دسته دیگری از مهارت های ارتباطی در برقراری، تداوم و سلامت روابط اجتماعی نقش مهمی دارد. مفهوم هوش هیجانی بستگی زیادی به اهمیت و تأثیر این جنبه از روند روابط اجتماعی دارد. این دسته به توانایی بیان و کنترل احساسات و همچنین دستکاری احساسات دیگران اشاره دارد.

دانش ارتباطات
توانایی دریافت و ارسال پیامهای ارتباطی روشن مقوله دیگری در رابطه با مهارتهای ارتباطی در نظر گرفته شده است. نه تنها دریافت و ارسال پیام به معنای عام، بلکه توانایی آشکار کردن معنای واقعی پیام های کلامی و غیرکلامی در ارتباطات اجتماعی مهم است. در این زمینه، ما می توانیم در مورد توانایی درک چگونگی تأثیر روابط اجتماعی و توانایی درک دیگران، که "درک فرآیند ارتباط" نامیده می شود، صحبت کنیم.

قاطعیت در برقراری ارتباط
قاطعیت نیز یکی دیگر از مهارت های ارتباطی محسوب می شود. این مهارت به توانایی بیان برخی عقاید و احساسات اشاره دارد که در عین سلیم بودن، گاهی اوقات با هنجارهای گروه مطابقت ندارند. شجاعت برای حل سوالات و نگرانی های شما نیز صرف نظر از واکنش های عاطفی دیگران، باید در حی که ابهامات را برطرف نماید استفاده شود.

شکل گیری ارتباط موثر
در هر رابطه ای مولفه ها و عناصری وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

منبع یا فرستنده ای که پیام یا نظر را به دیگری منتقل کرده است.

پیام مجموعه ای از اطلاعات است که باید به دیگری منتقل شود. پیام هایی که غالباً حاوی اطلاعات آموزنده و توضیحی هستند و یا موثر و ترغیب کننده هستند.

کانال، دستگاه یا وسیله برای ارسال پیام.

گیرنده یا گیرنده پیام.

سیستم ارتباطی یا زمینه ارتباطی.

توجه- هنگام تجزیه و تحلیل روابط، فرمول زیر می تواند به ما کمک کند:

چه کسی (منبع ارتباطات) چه چیزی (پیام) ، چرا (با چه هدفی) و چگونه (روش ها و استراتژی های ارتباطی) به چه کسی (خوانندگان ، بینندگان و شنوندگان) و با چه تأثیری می گوید.

سه شرط برای برقراری ارتباط موثر
به طورکلی برای اینکه یک ارتباط مفید شکل بگیرد سه شرط اساسی زیر باید برقرار باشد:

1- سازگاری

2- مرزها و حدود

3- روش ارتباطی

سازگاری به معنای یک رابطه صمیمی و همدلانه است. یعنی توافق، هماهنگی و سازگاری با یک فرد می تواند فوری باشد یا شکل گیری آن زمان بر است.

سازگاری کلید برقراری ارتباط است
ارتباطات در دو سطح انجام می شود: زبانی و غیرزبانی. افراد به دو علت نمی توانند سازگاری را ایجاد کنند: یا به این دلیل که از کلید روش زبانی و غیرزبانی در رابطه با نحوه برقراری ارتباط دیگران استفاده نمی کنند یا به دلیل ارتباط نادرست. این به این دلیل است که فرد روش ارتباطی طرف مقابل را درک نمی کند.

قانون ارتباطات تمام ابزارهای لازم برای دستیابی به سازگاری و جلوگیری از خرابی آن را در اختیار شما قرار می دهد.

مرزها را بسنجید
این به معنای هنر توجه و واکنش به آنچه یاد می گیرید است. اندازه گیری مرزها، یعنی درک سرنخ های کلامی و غیرکلامی (به عنوان مثال خنده ، ناخن جویدن) که نشان دهنده سلامت ذهنی یا عاطفی فرد است و سپس نحوه اتصال شما به آنها. زمانی که مرزها را ارزیابی می کنید می توانید سازگاری ایجاد نمایید.

اگر نمی توانید مرزها را اندازه بگیرید و اشتباهات ارتباطی برقرار کنید، سازگاری را خراب کرده اید. کسانی که با این مرزها آشنا هستند می توانند به سرعت موارد مرتبط در یک رابطه را تجزیه و تحلیل کرده و در نتیجه واکنش مناسبی را در پاسخ به طرف مقابل اتخاذ نمایند.

عدم ارزیابی صحیح مرزها می تواند منجر به ناامیدی و سرخوردگی دیگران و همچنین سوء تفاهماتی شود که سازگاری را از بین می برد.

روش های ارتباطی را درک کنید
به عبارت دیگر ، درک "راه ارتباطی" دیگران بسیار مهم است. توانایی فرد در درک و انطباق با روش برقراری ارتباط با شخص دیگر، کمک می کند تا با مخاطب سازگار سده و از این طریق ارتباط خوبی با افراد برقرار نماییم. سوء تفاهم در ارتباطات اغلب دلیل کمبود ادرک روش های ارتباطی بین دو نفر است.

توجه- چهار راه برای برقراری ارتباط وجود دارد:

محور بصری، محور شنوایی، محور لمسی محور منطقی

چه با اعضای گروه در ارتباط باشید و چه با یک فرد، درک چهار روش ارتباطی به شما در حفظ ارتباط بهینه کمک می کند.

Sample image

تست MBTI ابزاری است که برای به دست آوردن بینش در مورد ویژگی های شخصیتی فرد استفاده می شود. با درک سبک های ارتباطی و نحوه تعامل فرد با دیگران به خودآگاهی، آگاهی شغلی، بهبود روابط و حل تعارض کمک می کند.

شما اینجا هستید: صفحه ی اصلی تست های شخصیت شناسی